Planet X2

Alles over C64/C128 software
-
Everything about C64/C128 software
dmantione
Junior
Berichten: 65
Lid geworden op: za okt 04, 2014 10:01
Locatie: Purmerend

Planet X2

Berichtdoor dmantione » ma dec 04, 2017 17:39

Hallo,

Zoals jullie wellicht weten heeft de "8-bit Guy" een spel geschreven en op zeer professionele wijze er een fysieke speluitgave gemaakt. Het zou het allereerste Realtime Strategiespel zijn voor de C64. Ik heb het spel gekocht en hier is mijn relaas.

Wat gezegd werd over de professionaliteit is waar. Het spel werd bijzonder snel geleverd (in 2 dagen). De doos van het spel was weer verpakt in folie en dat weer in een buitendoos, waar verder nog een factuur en Toblerone-snoepjes in zaten. De doos van het spel zelf ziet er inderdaad erg sjiek uit, hij is van gewoon karton, maar de afwerking ervan met glanzende druklaag maakt dat 'ie er tip en top uitziet. Je krijgt overigens ook een digitale versie direct gemaild als je besteld, ik heb die niet gespeeld en gewacht op de postbode.

In de doos de speldiskette, wederom met sjiek etiket, de handleiding, gemaakt van hoogwaardig glanzend papier en een cassettebandje met de soundtrack, in C64, Adlib- en MT32-smaken. Het bandje is leuk, maar heel veel toevoegen doet het ook niet: Het geeft 20 minuten luisterplezier. Bij bandjes kan de geluidskwaliteit sterk uiteenlopen: Zoals het in de jaren '60 bedacht is, werd bewust geluidskwaliteit opgeofferd om er een handzaam gebruiksvoorwerp van te maken. In de jaren '90 kon men met "type IV metal" bandjes en Dolby-S ruisonderdrukking evenwel CD-kwaliteit behalen. Het meegeleverde bandje is een "type I ferro" en er is geen Dolby-ruisonderdrukking gebruikt en dus is sprake van de meest primitieve cassetteopnametechniek. Dat is goed te horen: Op mijn redelijk hifi-cassettedek uit de hoogtijdagen is duidelijk ruis te horen tijdens het afspelen. Je kunt evenwel zonder problemen het Dolby-schuifje op B zetten: Omdat het volledig synthetische muziek is, is een klein beetje vervorming van het geluid niet erg, wat je weet toch niet wat het origineel is, beiden zijn een synthetisch geluid. Dan geeft het redelijk luistercomfort. De muziek is evenwel niet het beste wat met de SID gemaakt is, weinig reden om er nog eens expliciet apart naar te gaan zitten luisteren. Oftewel leuke gimmick, maar weinig toegevoegde waarde.

De floppy doet het direct op de Commodore 64. Evenwel is het anno 2017 wat mij betreft niet acceptabel om device 8 nog te hardcoden en dat doet het spel wel. Foei! Het spel gebruik geen fastloader en dat is prima, want iedereen heeft tegenwoordig en een cartridge liggen die dat oplost. Althans ten dele: De kaarten zijn SEQ-bestanden en het laden daarvan is niet met een cartridge te versnellen.

In zijn video's heeft The 8-bit Guy het uitgebreid over wat een verschrikkelijke uitdaging het was om de boel in 64 kilobyte te persen. Van die 64KB wordt een flinke hap gereserveerd voor de kaart, maar liefst 24KB en dat merk je als je het spel speelt. De kaart is 256x92 vakjes groot en dat voelt voor een C64-spel werkelijk reusachtig aan. De regels van het spel zijn duidelijk gelegd rondom wat de C64 mogelijk is. Je dient alle eenheden zelf te besturen, zodat geen kunstmatige intelligentie nodig is om de eenheden hun plek te laten vinden.

De ruimtewezens zijn lekker dom en moeten het van hun aantallen hebben, ze komen doelloos op je af, dus als je je verdediging eenmaal een beetje op orde hebt, dan blijft die gewoon werken. Geen verrassingen. Waar ik wel verrast over was, is dat het spel toch een redelijke diepgang heeft. Na de basis van de ruimtewezens te hebben ontdekt en er tanks op af te sturen, kwam ik er achter dat dat zo niet ging werken. De oplossing is raketsilo's te bouwen om raketten te lanceren. Een raket lanceren en er dan een tank op afsturen werkt evenwel ook niet, want de ruimtewezens herstellen hun verdediging. Je moet voldoende silo's bouwen om de verdediging met één mokerslag uit te schakelen. Dan pas kun je er met je tanks op af om de basis uit te schakelen. Terwijl je dat doet kun je nog steeds ruimtewezens tegenkomen die uit de vijandige basis komen. Mislukt zo een aanval dan hebben ze tijd om hun verdediging te herbouwen en kun je weer vanaf nul beginnen.

Toen ik de basis uitgeschakeld had verwachtte ik een overwinningsscherm, maar nee, het spel liep gewoon verder. Blijkt dat de ruimtewezens nog twee bases op de kaart hadden, aan de andere kant van de rivier. Dat gaf een nieuwe dimensie: Brug bouwen, eenheden aan de andere kant krijgen en dan het truukje opnieuw herhalen. De ruimtewezens hadden hun kracht inmiddels wel verloren nadat ze hun eerste basis kwijtwaren dus het ging redelijk voortvarend. Al bij al ben ik een halve dag bezig geweest om de eerste missie te voltooien, waarvan de uiteindelijke poging die slaagde 1 uur en 5 minuten duurde (het spel drukt de tijd af in het eindscherm). Dat was op niveau "easy".

Al bij al zijn er 10 verschillende missies en je kunt het moeilijkheidsniveau opvoeren. Kortom, het spel levert bijzonder veel speelplezier en gaat dieper dan verwacht.

Technisch is het spel geen hoge prestatie. Het spel werkt in highres tekstmodus waarbij tekens hergedefinieerd zijn tot de tegels waaruit de spelkaart bestaat. Dat is op zich geen slechte keuze voor een spel als dit. De achtergrondkleur van alle tekens is altijd zwart, wat beperkt wat met kleur gedaan is: Alleen de voorgrondkleur geeft kleur aan de wereld. Van het belangrijkste grafisch wapenfeit van de C64, sprites, wordt geen gebruik gemaakt. De eenheden zijn zelf opgebouwd uit grafische tekens. Dat betekent geen animatie. De muziek van het spel is redelijk primitief. Het is niet persé slecht, maar de SID is tot veel meer in staat.

Kortom, wat betreft het benutten van de mogelijkheden van de machine gooit het spel geen grote ogen. Maar heeft dat een goede reden? The 8-Bit Guy heeft het over geheugengebrek, maar: De tapebuffer $033c-$03ff is ongebruikt. Het schermgeheugen op $0400-$07ff wordt niet gebruikt,. $d000-dfff is ongebruikt, evenals $f800-$fff8. De Basic-stub op $0801 blijft gewoon in het geheugen staan en wordt niet voor iets anders gebruikt. Er is geen enkele reden waarom het introscherm continu in het geheugen moet zitten, dat was ook nog een manier om meer geheugen vrij te maken. Conclusie: Technisch was er echt wel meer mogelijk.

Maar al bij al is de conclusie positief: Aan de uitgebreide spelcollectie die de C64 al heeft weet het wel degelijk wat toe te voegen, het geeft langdurig spelplezier, is uitdagend. De afwerking van het fysieke deel is gewoon goed, menig spel uit de hoogtijdagen van de C64 moest het met minder doen. En de prijs is goed te doen.

Daniël

Hokus Pas
Specialist
Berichten: 1247
Lid geworden op: do nov 23, 2006 10:43

Re: Planet X2

Berichtdoor Hokus Pas » za dec 09, 2017 12:40

Mooie recensie.
Zeer uitvoerig gepeeld en getest.

groet,

Ron

Terug naar “Software”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast